2023 Boldogságóra-február- A megküzdés gyakorlása

Napközi 1. csoport:

Első és másodikos kisdiákjaimmal a februári foglalkozás kezdetén meghallgattuk a hónap dalát és közös tánccal hangolódtunk a foglalkozásra. A hónap dalában szerepelt az egymás iránti vigasz, a simítás, a megölelés, ezért a dalt hallgatva ezeket is gyakoroltuk a csoportban. Ezek a gesztusok eddig nem jelentek meg a mindennapjainkban, de most nagyon tetszett a gyermekeknek és nagy örömmel gyakorolták, miként fogják nehéz helyzetben, megvigasztalni egymást.

A foglalkozás következő részében a szomorúságról, a bennünket bántó dolgokról, a feszültségekről, sérelmekről, megpróbáltatásokról beszéltünk. Példákat hoztunk az életünkből, a családokból, hogy miként szoktuk megoldani az ilyen nehézségeket, hogyan tudunk ismét jókedvűek és mosolygósak lenni egy megpróbáltatás után. Megismerkedtünk a POZITIVITY családi megküzdés naptárral.

Februárban egy újrahasznosítási versenyre, nagy papírdobozokból egy bohócformát építettünk. Arcát és hasát használt fénymásolt lapokkal hangsúlyoztuk és mosolygós száj-, valamint szív alakú bedobó nyílásokat hagytunk rajta a magunk készítette lyukas zokni-rongylabdáknak. A játék, gyorsan a csoport kedvencévé vált, így a hónap témájába is bevontuk. A bohóc hasán található szív alakú nyílás emlékeztet egy mosógép betöltő nyílására, ezért megbeszéltük, hogy a bohóc hasában a gondjainkat, tisztára tudjuk mosni. Ezért ha mikrofonként belemondjuk a szomorúságunkat a zokni labdába és azt bedobjuk a bohóc hasába, akkor eltűnik a szomorúság, mint az ebéd folt a pólónkból. Ez a játék nagyon tetszett a gyerekeknek, több eltüntetendő nehézséget, kívánságot, több körben bedobáltak a bohóc-has-mosógépbe. Megbeszéltük, hogy később is használhatják a folyosón álló bohócot, ha valamilyen szomorúságot el szeretnének tüntetni.

A foglalkozás befejezéseként Bíztató Hóvirágmezőt készítettünk, mely a reményt és a tisztaságot szimbolizálja. Az elkészült hóvirágokat kitűztük a faliújságra.

Balogné Dévai Katalin – napközis nevelő

Napközi 3. csoport:

A megküzdési stratégiák elsajátításához különösen fontos, hogy relaxáció fajtákat tanuljanak meg a gyerekek. Nyugtató, lecsendesíti, békéltető gyakorlattal kezdtünk.

Az általános feszültségfelmérő skálán mindenki bejelölte azt, hogyhogy érzik magukat relaxáció előtt és után.

A Pozitív élmények újra élése című dalt meg is meghallgattuk a relaxáció keretében.

A kézikönyvben található képekhez hasonló képeket gyűjtöttem. A képeket elemeztük és a háttértörténetet is feltártuk.

Az egyéni stresszkezelési módszereket megbeszéltük: a negatív megoldási módok mellett és helyett hangsúlyoztam a pozitív megoldási módokat. Ebben segített a kézikönyv feladata. A gyerekek bejelölték a listán a saját stresszkezelési módszereiket és elemeztük azokat.

A megbeszéltek alapján a gyerekek közösen tablót készítettek a helye stresszkezelési módokról.

A foglalkozás végén meghallgattuk ismét a hónap dalát.

5.osztály :

Február a „megküzdési stratégiák hónapja”. Idén a boldogságórát összekapcsoltam a Parasport Napjával, hiszen erről emlékezünk meg február 22-én. Kiemelten fontosnak tartom, hogy iskolánk tanulóival beszélgessünk erről a témáról, hiszen ők is érintettek.
A foglalkozás keretein belül megnéztük a Lecsó című kisfilmet, egy kerekesszékbe kényszerülő fiatal sportolóról szóló történetet, amely a fogyatékkal élők mindennapi nehézségeit mutatja be.

Ez a videó jó alapnak szolgált a téma bevezetésére, a gyermekeket megérintette, együtt éreztek a történet főszereplőjével.

A csoporttal próbáltuk összeszedni, hogy milyen problémákkal kell megküzdenünk a mindennapok során, a tanulók megfogalmazták, hogy sokszor ezek a gondok apróságok, más, nehezebb sorsú emberek nehézségei mellett.

Az interneten rákerestek különféle sportágakban kimagasló parasportolókra, a szívükhöz legközelebb álló sportot pedig le is rajzolták. Az elkészült műveket a FODISZ MPN 2023 Lélekmozgató Rajzpályázatra be is nyújtottuk.

A boldogságóránk nagyon hasznosnak bizonyult, az előítéletek helyett az realizálódott a tanulókban, hogy a sérült emberek is lehetnek ugyanolyan értékesek, mint ép társaik.