Napközi 1. csoport:
Célok kitűzése és elérése
Első és másodikos kisdiákjaimmal a januári foglalkozás kezdetén meghallgattuk a hónap dalát és közös tánccal hangolódtunk a foglalkozásra.
A folytatásban egy népmesét olvastam fel a „varázsszőnyegen”, melyben a szegény fiú céljait megvalósítja saját boldogságára és édesanyja örömére.
Következő blokkunkban, körbe ülve a „varázsszőnyegünkön”megbeszéltük a Boldogságóra e havi témáját. A rövid-, a közép és a hosszú távú célok jelentőségét, kereteit, tervezhetőségét. Példákat gyűjtöttünk a témában. Rövid távú céljaink közé került a mielőbbi sütemény sütés, középtávú célként megszavaztuk, hogy szorgalmasan gyakoroljuk az olvasást, hogy a tanév vége előtt elmehessünk a városi könyvtárba könyvet kölcsönözni. Hosszú távú célok között a felnőttkori hivatások: kőműves, eladó, rendőr, anyuka fogalmazódtak meg.
A megbeszélés után az asztalokhoz ülve mindenki lerajzolhatta az ő legfontosabb célját, vagy céljait. Az elkészült rajzokat kitűztük a tanteremben.
A foglalkozás végén a hónap dalára táncoltunk, többször újra játszva.
Balogné Dévai Katalin – napközis nevelő
Az ötödik osztályos gyermekekkel a téli szünet utáni első óránkon élménybeszámolót tartottunk. Mindenki elmesélhette, hogy mi történt vele a hosszúra nyúlt szünidőben. Így kerültek szóba az ünnepek, a karácsony, Szilveszter és az új év. Szerettem volna, hogy jobban megismerkedjenek az év utolsó és év első napjához kötődő szokásokkal és azok eredetével. Miután érdekes hiedelmekről olvastunk, mindenki elárulhatta, -aki szerette volna- hogy milyen fogadalmat tett az új esztendőre.
A foglalkozás lezárásaként színes borítékokat készítettünk, amelybe egy malacos levelezőpapírt rejtettünk, amelyre a tanulók ráírták, hogy milyen célt tűznek ki a tanév végére. Az írások titokban maradtak, az utolsó tanítási napon bontjuk ki a lezárt borítékokat, majd elemezzük, hogy kinek sikerült betartania az ígéreteket. Az óra jó hangulatban telt.
Villámlazítás relaxációs gyakorlattal kezdtem a foglalkozást.
A hónap dalát meghallgattuk. A Győzelem Tündér dala alkalmat adott a beszélgetésre. A dal mondanivalója segített átcsatolni a hónap témájára.
A január havi téma a gyerekekhez közel eső téma volt. Megbeszéltük, hogy miért olyan fontos, hogy legyenek céljaink? Miért érdemes elköteleződni egy cél kitűzése és elérése mellett?
Elemeztük a kézikönyv által ajánlott képet. Címet adtunk a képnek és megbeszéltük a mögöttes tartalmakat.
A Segíts rajtam! című történetet elolvastuk és kibontottuk a tanulságot.
Összegyűjtötték a gyerekek az erre az évre kitűzött céljaikat és leírták egy papírra, amit lezártunk egy befőttes üvegbe. Év végén elővesszük és elemezzük a célokat annak függvényében, hogy megvalósult-e vagy nem rávilágítva az okokra.
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával zártam.
Figura Tünde
napközis csoportvezető