MPN 2023 Lélekmozgató programbeszámoló pályázat
A Magyar Országgyűlés döntése alapján 2018 óta, idén hatodik alkalommal ünnepelhettük meg a Magyar Parasport Napját február 22-én.
Iskolánkban kiemelten nagy figyelmet szenteltünk a Lélekmozgató érzékenyítő programok, sportos, játékos foglalkozások szervezésére és lebonyolítására, hiszen EGYMI-ként intézményünk tanulói is érintettek. Így fontos számunkra, hogy az itt tanuló gyermekek egy befogadó közegben, biztonságban töltsék el diákéveiket, illetve, hogy közvetlen környezetük is elfogadja másságukat, támogatást kaphassanak.
A fentieket értelmében, idén az óvodások és az iskolások is részt vehettek parasporttal kapcsolatos foglalkozásokon.
A programok lebonyolítása több intézmény közreműködésével történt.
Könyvtári foglalkozás
Február 22-én a felső tagozatos diákok a városi könyvtárban tekinthették meg a kiskunmajsai Fogyatékossággal élők nappali ellátó intézményi (FONI) közösségének zenés produkcióját. Ezt követően a Konecsni György Művelődési Központ munkatársai előadást tartottak a jelenlévőknek. A program célja az összefogás, az esélyegyenlőség fontosságának hangsúlyozása, az emberi értékek felismerése és a közösségépítés volt. A kiskunmajsai FONI közössége, a művelődési szakemberek, könyvtárosok, intézményvezetők és a Kiskunmajsai Móra Ferenc Óvoda, Általános Iskola és EGYMI közreműködésével létrejött egy olyan rendezvény, amely jogosan viseli a „Lélekmozgató” nevet.
Labdarúgás
Az intézmények közötti együttműködés jegyében a Kiskunmajsai Móra Ferenc EGYMI és a Kiskunmajsai Arany János Általános Iskola a parasport napja alkalmából házi labdarúgó bajnokságot rendezett. Az eseményre a kiskunmajsai Arénában került sor, ahol három csapat mérkőzhetett meg egymással: az Arany János Általános Iskola és a Móra Ferenc EGYMI sportolói, illetve a már elballagott diákok is visszatértek egy-egy meccs erejéig.
Fontosnak tartjuk, hogy a térség iskoláinak tanulói közös programokon vegyenek részt, hiszen ezen alkalmak során megismerkedhetnek tanítványainkkal, kapcsolatokat építhetnek. Az utókövetést is kiemelt feladatunknak tekintjük, nyomon követjük a régi Mórás tanulók tanulmányait, életét, szívesen fordulnak hozzánk, ha támogatásra, megerősítésre, útbaigazításra van szükségük.
Klubnapközi
Intézményünkben a 2022/2023-as tanévtől bevezettük a klubnapközis foglalkozásokat. Ennek értelmében a tanulók havonta különböző programokon vehetnek részt, az aktuális ünnepek, szokások figyelembevételével. A februári klubnapközi a parasport jegyében zajlott.
- napközis csoport vezetője:
A mai, rendkívüli klubnapközi foglalkozáson a parasport nap tiszteletére, megismerkedtünk a speciális helyzetben lévő embertársaink életével. A sport iránti elköteleződés minden élethelyzetben lehetőség a teljesebb, egyéni sikerekben megélt mindennapok kiteljesedéséhez.
Az iskola területén kialakított 4 állomáson, különböző mozgásszervi és érzékszervi hiányosságokat próbáltunk érzékeltetni tanulóinkkal, mozgásos sport feladatok végzése során.
- számú állomás: Tanulóink „közös nadrágba” ugrottak és szimuláltuk egy sziámi ikerpár helyzetét, egy akadálypálya leküzdése során. Az együttműködést, alkalmazkodó képességet igénylő feladat során sokat nevettek tanulóink saját tapasztalataikon és megállapították, milyen nehéz ilyen típusú mozgási akadállyal mozogni. Minden csoport aktívan részt vett a feladatban, ügyesen támogatták, segítették egymást a feladatok elvégzésében.
Balogné Dévai Katalin
napközis nevelő
2. napköziscsoport vezetője:
A Magyar Parasport Naphoz készült a program, amit a tanulókkal elvégeztünk.
A Kovács módszert vettem a sportnap alapjául. Dr.Pásztor Zsuzsa Munkaképesség-gondozás
könyve nagyban segítette léggömbös gyakorlataival a közös munkát a gyerekekkel. Ezek a gyakorlatok bármely korosztály részére nagyon hasznosak lehetnek, hogy a munkabírásuk, fizikai állóképességük, idegállapotuk, a napi munkavégzésre fel legyen készítve.Az izmok könnyed mozgását,és az izmok teherbírását is kitűnően fejleszti a Kovács módszer. A jobb munkabíráshoz a gyakorlatok által többlet energiához jutunk, amely felgyorsítja a vérkeringést, hiszen a szervezetnek szüksége van több oxigénellátásra és a bőséges tápanyag bevitelre a sejtek megfelelő energiaképzéséhez.
A tanulók nagyon élvezték a léggömbös gyakorlatokat, amellyel még a ritmusérzékük, a matematikai készségük, a mozgásigényük, az időérzékük is fejlődni tudott a gyakorlatok elvégzése közben. A gyerekek már nagyon várják a következő léggömbös gyakorlatokat!
Nyerges Attila napközis nevelő
3.napközis csoport vezetője:
A Parasport Nap alkalmából az 1. számú állomáson a gyerekek párban oldották meg a feladatokat.
Célom az érzékenyítés volt; megmutatni, hogy a látássérült emberek is értékes emberek, akik felé segítőkészen kell fordulnunk, hiszen számukra az alapvető tevékenységek.
is nagy nehézséget okoznak. Megnéztünk több videót a paraolimpikonokról, de a saját tapasztalat a legértékesebb. Szerettem volna, ha „saját bőrükön” érzékelik mindezt.
A látássérült élet nehézségeit mintázva mozgásos tevékenységben vettek részt. A bekötött szemű tanulót társa navigálta az akadálypályán „előre, hátra, jobbra, balra, egyenesen, állj, fordulj” vezérszavakkal. A babzsákokat székeken kellett elhelyezni.
Az együttműködés és az egymásra utaltság e formája szokatlan volt nekik, de nagyon élvezték. Néha vicces helyzetek adódtak abból, ha nem fogadta el a társa vezetését a bekötött szemű tanuló. Az akadálypályát minden pár jó hangulatban, biztonságosan teljesítette.
Figura Tünde
napközis nevelő
4. napközis csoport vezetője:
A Parasport Napja alkalmából a tanulók érzékenyítő gyakorlatokon vehettek részt a klubnapközis foglalkozások keretein belül. Az egyik ilyen állomás a „pókfoci” volt. A tanulók a tornaszobában két csapatot alkottak, azonban a labdarúgás rendhagyóan, ülve történt. A játék elején tisztázták a szabályokat, a tanulók nem állhattak fel, csak ülve, illetve „pókjárásban” közlekedhettek.
A sportolás jó hangulatban telt, azonban a tanulók a gyakorlat végén megfogalmazták a foglalkozás során tapasztalt nehézségeiket. Gyorsabban elfáradtak, nehezebb volt mozogni, együttműködni a csapattársakkal.
Dósai Attila
napközis nevelő
Óvodai mozgásfejlesztés
A Móra Ferenc Óvoda, Általános Iskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Szivárvány óvodai csoportja is csatlakozott a felhíváshoz. A csoportba járó gyermekek egyéni képességeit figyelembe véve állítottunk össze játékos, mozgásos feladatokat. A gyerekek örömmel vettek részt a számukra összeállított „versenyszámokban”. Jókedvtől és kacagástól volt hangos a tornaterem.
Segítőink: Révfy Rozália gyógypedagógiai asszisztens és Szikora Zoltánné dajka
Balog Tünde Veszelkáné Kovács Ágnes
gyógypedagógus fejlesztő óvodapedagógus
Rajzpályázat:
A FODISZ MPN2023 Lélekmozgató rajzpályázatban idén is részt vesz iskolánk, 10 pályázati mű került beküldésre, melyeket a felső tagozatos tanulóink készítettek.
Felkészítő tanárok: Ágó Dóra, Benke Mariann
Boldogságóra:
Február a „megküzdési stratégiák hónapja”. Idén a boldogságórát összekapcsoltam aParasport Napjával, hiszen erről emlékezünk meg február 22-én. Kiemelten fontosnak tartom, hogy iskolánk tanulóival beszélgessünk erről a témáról, hiszen ők is érintettek.
A foglalkozás keretein belül megnéztük a Lecsó című kisfilmet, egy kerekesszékbe kényszerülő fiatal sportolóról szóló történetet, amely a fogyatékkal élők mindennapi nehézségeit mutatja be. Ez a videó jó alapnak szolgált a téma bevezetésére, a gyermekeket megérintette, együttéreztek a történet főszereplőjével.
A csoporttal próbáltuk összeszedni, hogy milyen problémákkal kell megküzdenünk amindennapok során, a tanulók megfogalmazták, hogy sokszor ezek a gondok apróságok, más,nehezebb sorsú emberek nehézségei mellett.
Az interneten rákerestek különféle sportágakban kimagasló parasportolókra, a szívükhözlegközelebb álló sportot pedig le is rajzolták. Az elkészült műveket a FODISZ MPN 2023Lélekmozgató Rajzpályázatra be is nyújtottuk.
A boldogságóránk nagyon hasznosnak bizonyult, az előítéletek helyett az realizálódott atanulókban, hogy a sérült emberek is lehetnek ugyanolyan értékesek, mint ép társaik.
Ágó Dóra
- osztályban vizuális kultúra tantárgyat tanító pedagógus
Összegzés
Az érzékenyítő programokon való részvétel után a gyermekek nagyon érdeklődőek lettek a különböző fogyatékosságtípusok iránt, hogy kinek milyen nehézségekkel kell megküzdeniük a mindennapokban. Több videót is kerestünk az interneten a témával kapcsolatban, amelyek választ adtak kérdéseikre. A tanulók maguk ötleteltek, hogy miként segíthetnek a való életben sérült társaiknak. A lélekmozgató program lehetőséget ad arra, hogy az elfogadás apró magját elültessük a tanulókban, a későbbiekben tudják, hogyan viszonyuljanak a fogyatékossággal élőkhöz. Ezen kívül segít abban, hogy megértsék másságukat, gátat szabjunk a csúfolódásnak. A jövőben is aktív résztvevői leszünk a programnak!