2023 Boldogságóra-Április :A megbocsátás gyakorlása

 

A hónap témáját összekapcsoltam a húsvéti ünnepkör mondanivalójával. Ellátogattunk a katolikus templomba, ahol a hitoktató beszélgetett a gyerekekkel személyes példákat kiemelve a jézusi magatartást követendő viselkedésről.

Ezt követően az első gyerekek közti konfliktusnál beszélgetés formájában előkerült a megbocsátás, mint érték. Saját életünkből példákat gyűjtöttünk:

  • Milyen volt, amikor megbántottunk valakit vagy minket bántottak meg?
  • Hogyan bocsájtottál meg?
  • Hogyan kértél bocsánatot?
  • Hogy érezted magad a bocsánatkérés után?
  • Hogy érezted magad, amikor bocsánatot kértek tőled?
  • Miért bocsátottál meg?
  • Miért bocsátottak meg neked?

Mondatokat egészítettünk ki:

  • Sajnálom, hogy …
  • Bocsánatot kérek, mert…
  • Sajnálom, hogy …
  • Szeretlek, mert…

A négy varázsszóból egyedi kártyákat készítettek a gyerekek, majd a foglalkozást közös kézfogással zártuk, amivel azt akartuk kifejezni, hogy kölcsönösen elfogadjuk társainkat és megbocsátunk egymásnak.

A foglalkozás végén a hónap dalát meghallgattuk.

Figura Tünde

napközis nevelő

Boldogság óra április

Napközi 1. csoport:

A megbocsátás gyakorlása

Elsős és másodikos kisdiákjaimmal az áprilisi foglalkozás kezdetén meghallgattuk a hónap dalát és közös énekléssel, tapsolással hangolódtunk a hónap témájára.

A foglalkozás következő részében a megbeszéltük, hogy miként fejleszti a megbocsátás a személyiségünket, hogyan leszünk tőle nyugodtabbak és boldogabbak. Mennyire fontos, hogy a családunkban és az iskolában is, hogy megbánjuk és megbocsájtsuk egymásnak, ha meggondolatlanul cselekedtünk. A megbocsátásunk mindig szeretetből fakad.

Az „elfújta a szél” gyakorlatban elképzeltük, milyen felhős, borús a hangulatunk, ha haragszunk, ezért gyorsan széllé változtunk. Újságpapír darabokból formált felhőket igyekeztünk magunk elől elfújni, az asztalon elhelyezett, színes karikákba. A lelkes szélfújás, gyorsan vidámságot csalt a csapat arcára.

A következő játékban az iskolaudvar egy napsütötte falán, „árnyjátékot” játszottunk. A gyerekek párokat alakítottak és rövid, konfliktus utáni megbocsátás jeleneteket adtak elő. Összeakasztott ujjaikkal eljátszották az árnyak, az iskolánkban szokásos:

„Béke, béke, barátság,

Mi volt ez a szamárság?” -szövegű kibékülő versikét is.

A következő feladatban elkészítettük a közös „Megbocsátás mezőnket”, lelkesen rajzoltak a fiúk és a lányok. Jókat kacagtak a közös rajzon kialakult furcsaságokon.

A foglalkozás befejezéseként az udvaron vidám labdajátékkal lazítottunk.

Balogné Dévai Katalin – napközis nevelő